Korte lijntjes,
snel geholpen.

We staan je graag persoonlijk te woord.  Maar ‘belangst’ erkennen we ook, dus je mag ons ook mailen!

De Digital Markets Act.

Wat veranderd er met de komst van de Digital Markets Act.

De Digital Markets Act (DMA) is een wet van de Europese Unie die bedoeld is om eerlijke concurrentie te bevorderen op digitale markten. Het doel is om te voorkomen dat grote techbedrijven hun macht misbruiken om concurrentie te beperken, door ze te verplichten open en eerlijk te zijn in hun bedrijfsvoering. Dit moet ervoor zorgen dat kleinere bedrijven ook een eerlijke kans krijgen en dat consumenten meer keuzevrijheid hebben.

De grotere platformen moeten zich aan strenger wetgeving te gaan houden. Hierbij moeten ze zich meer open stellen voor concurrenten. De Europese unie heeft een aantal grote bedrijven aangewezen als Poortwachters. Hieronder valt bijvoorbeeld Google maar ook Facebook.

Door deze nieuwe wetgeving zullen er aardig wat zaken gaan veranderen. Hierbij krijg jij als gebruiker meer rechten over de data die je deelt met deze partijen. Want we weten allemaal: “If the product is free, YOU are the product”.

Voor Google dien je straks aan te geven welke gegevens de onderliggende services met elkaar mogen delen. Hierbij kun je Youtube los koppelen van het zoeken. Dit betekent wel dat jouw zoekresultaten minder gepersonaliseerd zullen worden.

De losse diensten blijven werken, maar Google geeft aan dat de werking minder goed is dan wanneer je alles aan elkaar koppelt.

Voor website en webshophouders heeft Google aangeraden om Cookie Consent V2 te gebruiken. Hierbij hebben de gebruikers meer opties om bepaalde cookies te weren óf juist wel toe te laten. Daarbij wordt het ook makkelijker om je privacy beter te beschermen, doordat je bepaalde onderdelen kan uitsluiten. Dit wordt dan ook weer doorgetrokken op andere locaties zoals Facebook Pixel en andere diensten die cookies plaatsen.

Er zit nogal wat verschil in cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website of webshop goed te laten werken, andere volgen het gedrag van de gebruiker om een betere ervaring te kunnen geven. De essentiële cookies zullen altijd geplaatst worden.

De zoekresultaten bij Google gaan ook veranderen. Dit omdat Google nu verplicht is om de concurrentie meer toegang te geven en hun eigen diensten niet meer voor mogen trekken. Dit is als eerste zichtbaar bij het vergelijken van reizen. De concurrenten van Google komen nu eerder in beeld dan voorheen. Dit zal zich later ook verder doortrekken in andere producten. Dit wordt nu getest in een aantal landen, waar ons kikkerlandje helaas niet onder valt.