Korte lijntjes,
snel geholpen.

We staan je graag persoonlijk te woord.  Maar ‘belangst’ erkennen we ook, dus je mag ons ook mailen!

header-nieuws

Fancy phone slider

De telefoonnummer slider, het monster voor gebruiksvriendelijkheid

We hebben Roelof wat laten vertellen over usability op het internet. Laat Roelof nou net een mooi voorbeeld hebben hiervan.

In de steeds vernieuwende wereld van digitale vormgeving is usability, oftewel de bruikbaarheid van digitale interacties, een onmisbare factor voor een optimale gebruikerservaring. Alleen, zelfs goedbedoelde ontwerpen kunnen de plank volledig misslaan.

Een mooi voorbeeld van zo’n misser is het gebruiken van alternatieve manieren om een telefoonnummer in te voeren. Denk hierbij eens aan een ‘slider’, een balkje die je verschuift van 0 tot 9.999.999.999. De stommiteit van het gebruiken van een slider om grote numerieke waarde in te stellen, zoals een telefoonnummer, is onmiddellijk duidelijk. Gebruikers zijn gewend aan gestandaardiseerde invoervelden. Hiervan afwijken kan leiden tot verwarring en de gebruikerservaring schaden, denk maar eens aan de ergernis die ontstaat als je de laatste twee cijfers van je telefoonnummer telkens net niet kan vinden.

Het idee om een reeks cijfers te ‘schuiven’ roept vragen op over de praktische bruikbaarheid van zo’n ontwerpkeuze. Ja het is leuk, het is anders en het vraagt interactie, maar de ergernis die kan ontstaan, zou kunnen leiden tot het verlaten van de webpagina zonder de gegevens in te voeren.

Bij het invoeren van een telefoonnummer zou een numeriek toetsenbord veel gepaster zijn. Bruikbaarheid is immers geen concept maar een doel: het verbeteren van de toegankelijkheid en efficiëntie van interacties met het systeem en de gebruiker. In normale taal: Bruikbaarheid is het doel om de gebruiker zo makkelijk mogelijk het systeem te laten gebruiken.

Eigenaardige ontwerpkeuzes als een telefoonnummer slider benadrukken ook het belang van verschillende gebruikerstests voor voldoende feedback tijdens het ontwikkelproces. Hoewel het bij een telefoonslider vrij vanzelfsprekend is dat dit niet heel gebruiksvriendelijk is, kan het bij andere ontwerpen wellicht wat minder voor de hand liggen dat het niet werkt zoals beoogd. Als ontwerpen voorafgaand aan implementatie worden onderworpen aan zulke gebruikerstests, kunnen onpraktische elementen tijdig worden ontdekt en gecorrigeerd. Dit voorkomt dat ontwikkelaars kostbare tijd verspillen aan functionaliteiten die de gebruikerservaring schaden.

In de wereld van digitale vormgeving is het uitsluiten van usability blunders een voortdurende uitdaging. De slider voor het instellen van een telefoonnummer is misschien een extreem voorbeeld maar geeft wel de noodzaak aan om usability als voortdurende prioriteit te beschouwen.
We zien het veel terug in apps die door bedrijven voor interngebruik worden ontwikkeld. Waar de grote spelers als een Apple en een Android het doen met zo min mogelijk invulvelden. Zien we bij bedrijfsapplicaties vaak een immense hoeveelheid invulvelden, omdat alles in één keer geverifieerd dient te worden.

Denk eens na over de apps op jouw telefoon en vergelijk deze eens met jouw website, wat is er gebruiksvriendelijk en wat niet? Digitale interacties hoeven niet altijd innovatief te zijn, maar vooral bruikbaar en voorspelbaar. “Keep it simple, keep it usable”.