Korte lijntjes,
snel geholpen.

We staan je graag persoonlijk te woord.  Maar ‘belangst’ erkennen we ook, dus je mag ons ook mailen!

nieuws header mobile first

Is jouw website geoptimaliseerd voor mobile first? Lees onze 5 gratis tips!

We zien helaas nog steeds een groot aantal webshops en websites die niet voldoende geoptimaliseerd is voor de mobile. In de digitale wereld waar we momenteel in zitten is Mobile First een belangrijke term geworden. Heb jij je webshop of website al eens beoordeeld of laten beoordelen of dat deze voldoet aan de cruciale richtlijnlijnen? Bij een slechte presentatie en een verminderde gebruikersgemak kan dit zomaar resulteren tot minder omzet en of minder conversie!

Wij vinden het belangrijk dat jij bewust bent dat hier met enige regelmaat naar gekeken moet worden, ook omdat verschillende zoekmachines zoals Google steeds meer waarde creëert aan een geoptimaliseerde webshop of website. Dit kan dus resulteren tot een minder hoge score als je het niet voor elkaar hebt. Om je te helpen, hebben wij een artikel geschreven met 5 gratis tips om jou webshop of website mobielvriendelijk te maken. Deze redelijke eenvoudige aanpassingen zou voor jou een groot verschil kunnen maken.

1. Optimaliseer de laadsnelheid

Mobiele gebruikers hebben vaak minder geduld. Zorg er dan ook voor dat je afbeeldingen gecomprimeerd zijn en onnodige plugins worden verwijderd. Gebruik eventuele caching plugin zoals litespeed cache (https://wordpress.org/plugins/litespeed-cache/ ) voor een aanzienlijke hogere snelheid.

2. Vermijd pop-ups

Pop-ups die het hele scherm overneem, zijn voor vele een frustratie. Google straft hier ook webshops en websites op die manier te veel volledig scherm pop-ups hebben. Probeer altijd de hoeveel pop-ups te beperken tot het minimum.

3. Vergroot klikbare elementen

Zorg ervoor dat iedereen op de mobiel gemakkelijk op het juiste element kan klikken, hou hier altijd rekening mee. Wanneer het te dicht bij elkaar komt zal het een frustratie zijn voor de mobiele webshop/ website bezoeker.

4. Test en monitor regelmatig

Gebruik verschillende tools zoals die van google zelf; PageSpeed Insight of Google`s mobile-friendly test om te controleren of jou webshop of website voldoet aan de mobiele richtlijnen. Door het regelmatig testen en monitoren heb je een probleem sneller in de gaten waardoor de impact op langer termijn beperkt kan worden. Je zou eventueel een tool zoals Hotjar of Clarity ook kunnen gebruiken om het gedrag van de website bezoeker te monitoren.

5. Optimaliseer afbeeldingen en andere media

Gebruik responsieve afbeeldingen en media die aangepast wordt naar het schermformaat. Implementeer eventueel een techniek zoals ‘lazy load’ ( afbeeldingen pas laden wanneer ze in beeld komen ) om de laadsnelheid van de totale pagina te beperken. Denk eventueel aan hoe groot upload je de afbeelding en welk bestandsformaat. Gebruik bijvoorbeeld SVG of webP bestandformaten.

Door deze tips te volgen, kun je de mobiele ervaring van jou webshop of website vandaag nog verbeteren. Dit kan leiden tot een hogere ranking in zoekmachines!