Korte lijntjes,
snel geholpen.

We staan je graag persoonlijk te woord.  Maar ‘belangst’ erkennen we ook, dus je mag ons ook mailen!

API – Application Programming Interface.

We noemen onszelf een webbureau, maar eigenlijk zijn we een grote digitale bouwplaats. We bouwen namelijk van alles: websites, webshops, maatwerkapplicaties. Noem het maar op. We zorgen ervoor dat iedereen het maximale uit het wereldwijdeweb en zijn bedrijf kan halen.

Weten of wij een API kunnen koppelen voor je website? webshop? maatwerkapplicatie?

Wat is een API?

We beginnen met een voorbeeld, stel jij wilt op jouw website laten zien wat voor weer het is bij jou in de buurt. Dan moet die informatie ergens vandaan komen.Het lokale weerstation heeft daarvoor een API. Deze kan worden verwerkt in jouw website. Vervolgens vraagt de API op het moment dat de website wordt geopend de actuele gegevens op bij het weerstation en worden deze ingeladen in jouw website.

We hebben nu een simpel voorbeeld van het weer, maar API’s kunnen op veel verschillende manieren data verzamelen. Vaak hebben softwareleveranciers of dataverzamelaars zelf deze API’s ontwikkeld, en hoeven ze door jouw webbouwer alleen nog maar verwerkt te worden in jouwe website.


Hoe maakt een API jouw leven makkelijker

Behalve leuke gadgets zoals een weersvoorspelling op je website kan je een API ook heel goed gebruiken om jouw leven makkelijker te maken. Als voorbeeld gaan we er even vanuit dat jij een webshop hebt.

Normaalgesproken, krijg je een order vanuit je webshop, daarin staan gegevens: Wie bestelt er, waar moet het naartoe, is er al betaald en al het andere wat je kan bedenken. In een normaal geval moet jij dan naar je boekhoudpakket, een factuur aanmaken en daarin de gegevens verwerken. Laten we daar nou een API voor kunnen gebruiken.

Pietje bestelt zijn onderbroeken in jouw webshop. Zodra de bestelling is goedgekeurd en er is betaald, gaat er een bericht naar jouw boekhoudsysteem. Deze vult automatisch een factuur in: Het product, het bedrag, adresgegevens. Hierdoor staat direct de factuur klaar, zonder kans op menselijke fouten. Een API kan zelfs zo specifiek gebouwd worden dat er dan direct een signaal wordt gegeven dat de factuur geprint moet worden.


API de mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos

Met een API kunnen we het nog makkelijker maken. Nadat de factuur klaar was, heb jij het product uit je magazijn gepakt en ingepakt en verzonden naar Pietje. Maar, hoe weet jouw webshop nou hoeveel producten er nog zijn? Dat kan een API doorgeven. Je kent de kreten wel: “Nog slechts 3 beschikbaar”. De webshop krijgt dan een berichtje van de API met: Onderbroek met roze olifantjes in maat L zijn nog X aantal van beschikbaar. Vervolgens kan door een goed geschreven code, jouw webshop dan bij dàt specifieke product laten zien: “Nog slechts 3 beschikbaar”. Hartstikke leuk, maar daar heb je zelf een stuk minder aan. Of niet? Nee, je kan dan namelijk met behulp van een API ook instellen dat er automatisch bij de leverancier een nieuwe batch wordt besteld.


Helemaal passief, door koppeling met een fulfilment center

Stel nou dat jouw onderbroeken webshop een gigantisch succes is, zo succesvol dat je én de tijd én de ruimte er niet meer voor hebt. Dan kan je gebruik maken van een “Fulfilment Center”. Dit is een centrale plek waar ze jouw voorraad opslaan en ze voor jou de orders verwerken en verzenden. Zo heb je er zelf geen omkijken meer naar. Maar zo’n fulfilment center wil niet met honderden verschillende systemen werken. Daarom kan er een API worden gebouwd die precies de juiste informatie naar het fulfilment center stuurt. Hiermee wordt een webshop runnen ineens een stuk makkelijker!


API niet alleen voor webshops

We hebben nu telkens als voorbeeld een webshop gebruikt, maar een API is ook voor een website of app toepasbaar! Stel jij krijgt veel telefoonverkeer binnen, je merkt dat de wachttijden in sommige gevallen enorm oplopen met boze klanten als gevolg. Dan zou het mooi zijn als je op jouw website bij het telefoonnummer kan vermelden dat het op dat moment druk is, en de wachttijd lang is. Hiermee kan je de verwachting van de klant al bijstellen en kunnen zij zelf beslissen om eventueel later terug te bellen.

Deze informatie kan je uit je telefoonsysteem halen, door middel van een API die bij bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld: “Gemiddelde wachttijd langer dan 3 minuten”, de status op jouw website aanpast naar: “Het is momenteel drukker dan normaal”.


Wat kan InDiv met API’s?

Een daar komt de API uit de mouw, wij kunnen dat namelijk heel goed! Dit hebben we bijvoorbeeld ook voor onze buren: het fulfilment center gedaan, maar ook voor een strandpaviljoen. Weten hoe wij jouw systemen met elkaar kunnen verbinden?


Bekijk wat wij hebben gemaakt

limbo flavour
Maatwerk

Limbo Flavour

<Bekijk project>
debikbar website mockup
Website

De Bikbar

<Bekijk project>
Website

FCCA

<Bekijk project>
Website

Club Limbo

<Bekijk project>
fitandco mockup
Website

Fit&Co

<Bekijk project>
Website

Sign one

<Bekijk project>
Website

Klingenberg Tuinen

<Bekijk project>
Maatwerk

Nijstad

<Bekijk project>
Website

4 Green Support

<Bekijk project>
Aircoshopnl
Webshop

Aircoshopnl

<Bekijk project>